søndag den 18. maj 2014

Didaktisk forløb med 4-5 årige i børnehaven

I forbindelse med dyreholdsopgaven, valgte jeg at prøve et didaktisk forløb med børnene i min gruppe.

Et gammelt kinesisk ordsprog siger:

Hvad jeg hører, glemmer jeg

hvad jeg ser, husker jeg

hvad jeg gør, forstår jeg

Dette ordsprog synes jeg passer meget godt med den måde vi som pædagoger skal arbejde på.

Børn har brug for en masse forskellige sansestimuli, for at hjernen kan udvikles og huske læring. Ifølge Jean Ayres har hjernen har brug for næring fra sanserne, for at kunne udvikle og organisere sig. (natur og miljø – kap 2)

Læringen kan foregå både ved at gå foran, ved siden af og bagved børnene (natur og miljø – kap 3)

Dette forløb byder på læring i alle disse 3 læringsrum, og veksler mellem  assimillation og akkomodation, som ifølge piaget er den mest optimale måde at lære på.

 

1.aktiviet

Børnene ser lille nørd udsendelsen om myrer.

En børneudsendelse der fortæller om myren i børnehøjde, og der derefter bliver leget myrer. Dette for at sætte forløbet i gang på en sjov måde, og for at give alle et udgangspunkt for de videre aktiviteter.

http://www.dr.dk/tv/se/lille-noerd/lille-noerd-myren/

20140505_094857[1]

 

2. aktivitet

Efter de havde set udsendelsen, skulle børnene tegne en myre, eller noget fra udsendelsen. Dels for at de kan bearbejde det, de har set i udsendelsen – og dels fordi jeg gerne ville se hvordan de så myren, inden de forskellige aktiviteter. Så skal de igen tegne i slutningen af forløbet, for at se om der er sket en udvikling i deres forståelse af myre, og dermed sket en læring.

20140505_103850[1]

Børnene var dybt koncentrerede i tegneaktiviteten.

IMG_0336

IMG_0337

Et udsnit af de flotte tegninger. Der er stor forskel på detaljeringsgraden hos børnene, men alle havde dog en ide om en krop og et antal ben Smiley

3. aktivitet

Vi skulle have forberedt et glas, så vi kunne få nogle myrer med hjem fra skoven i vores egen lille myretue

Jeg havde fundet et link på nettet til dette http://www.vnat.dk/Undervisningsaktiviteter/naturteknik/13_02.pdf

IMG_0263 IMG_0266

Vi satte plastik på begge ender af et paprør fra en køkkenrulle. Den skal stå i midten af glasset, så myrerne kun har et par cm hele vejen rundt at være i. Ellers gemmer de sig bare i midten.

IMG_0270 IMG_0269

Så gik vi ud på skovens legeplads for at fylde jord i glasset, og dækkede det til sidst af med plastik.

 

4. Aktivitet

Myretuetur til skoven for at fange myrer – se indlæg om dette et andet sted på bloggen.

5. Aktivitet

VI havde set i lille nørd filmen om myrer, at den var meget stærk og kunne bære op til 5 gange sin egen vægt – I . Jeg havde taget en vægt med i børnehaven, og vejede så alle børnene. Derefter gik vi på jagt efter ting på vores stue, der var mindst 3 gange tungere end dem selv. Det var ikke så nemt at finde.

IMG_0324 IMG_0325
IMG_0326
Vi blev dog enige om, at køleskabet måtte være MEGET tungere end børnene, og de forsøgte at bære det – Både alene og ved at hjælpe hinanden. Det gik hurtigt op for børnene, at myren var meget stærkere end os.

Vi fandt en film på youtube, der viste hvor stærk den egentlig er. En myre kan bære 58 tændstikker i en tråd i munden. Jeg kunne ikke få filmen på bloggen, så man er nødt til at klikke på linket.,

https://www.youtube.com/watch?v=HwwWls6CPOA

Næste blog indlæg vil handle om en dag med oplæsning, sansning, literære samtaler, drama og maleri som Birthe og jeg havde sammen i børnehaven.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar