Så fandt jeg lige pludselig ud af at mit didaktiske forløb i museumsopgaven ikke bare skulle være på et stykke papir – det skulle også føres ud i livet
Det måtte så blive her på matriklen med min datter på 9, i stedet for de børnehavebørn jeg havde tænkt mig, da der ikke er luft i børnehavens program i næste uge.
Vi gik ud i haven for at finde nogle sten, der var egnede til at male mel – hmm der var ikke nogle der var optimale, men vi måtte tage den der så bedst ud.
Så skulle de lige vaskes for at der ikke kom mere skidt i melet end højst nødvendigt, og derefter ud og tørre i solen.
Min kværn var en dårlig efterligning af en skubbekværn, som egentlig hører Jernalderen til. I Vikingetiden brugte man drejekværnen, hvor 2 runde sted lå oven på hinanden, og kærnerne blev malet ved at dreje den øverste sten. Dette kunne jeg ikke lige fremdrive.
Næste udfordring var at finde noget korn, da jeg ikke lige havde adgang til en bonde. Jeg kiggede i skuffer og skabe og fandt noget perlespelt og knækkede hvedekerner.
Perlespelt er polerede speltkerner, dvs. at det yderste skallag er poleret af. Det ligner da lidt korn, så det valgte jeg at prøve med først |
Vi fandt hurtigt ud af at det var et stort arbejde. Klart ville det have været nemmere hvis den nederste sten havde været større. Men teknikken var at køre den øverste sten henover den nederste samtidig med at man drejede den lidt.
Efter en halv times arbejde var resultatet dette Det er vist ikke nok til at bage fladbrød af.
Maja mente vi kunne prøve at putte det i blenderen. Men selv efter 1 min på højeste hastighed var perlespelten bare blevet til knækkede hvedekerner.
FØR | EFTER |
Det løste altså ikke vores problem. Vi må nok bare ty til købemel for resten.
Vi har valgt ikke at sigte melet, da de også i vikingetiden brugte hele kornet. Maja synes det så helt forkert ud, så vi prøvede at sammenligne det med noget købt fuldkornshvedemel – og så så det pludselig helt rigtigt ud. Vores speltmelt er det til venstre
Jeg er glad for at jeg ikke lavede dette lidt improviserede forløb med børnehavebørn, da det var dømt til at gå galt. Det viser vigtigheden af at være ordentligt forberedt. Men målet blev opfyldt, at brugeren mærkede på egen krop, hvor meget arbejde der var i bare at male en lille portion mel, og dermed fik en føling med datidens levevis.
Næste step er at lave bål uden hjælp af aviser, tændbriketter osv. dog nok med brug af tændstikker, samt bage fladbrød på dette. Det var meningen at det skulle have været i dag, men regnen stod desværre ned hele dagen, så dette indlæg kommer i løbet af ugen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar