fredag den 19. september 2014

Udfordringsprojekt–glaskunst

Jeg har i en del år været facineret af kunst lavet af glas. Jeg synes det så ud til, at man med forholdsvis simple midler kunne lave et produkt der var helt vildt flot. Jeg var engang tilmeldt et glaskursus, men det blev aflyst pga. sygdom – og så fik jeg mig ikke taget sammen igen. Så NU skal det være. Jeg tilmeldte mig et INTRO kursus i aktivitetshuset i Haderslev, der er et kommunalt tilbud med en masse forskellige værksteder, hvor man bare kan droppe ind.

Det koster 150 kr for intro og derefter 20 pr gang – og så betaler man bare materialer efter vægt. Et genialt sted Smiley

Introkurset startede med en rundvisning, og derefter skulle vi lære at skære i forskellige former og materialer, inden vi endelig blev sluppet løs på egen hånd.

 

20140916_130007 20140916_132414
20140916_135029


Vi lærte både at skære efter lineal og efter fri hånd.

 

Jeg valgte at lave et fad, der får form som en slags vugge, når det har været i ovnen.

Først fandt jeg en masse forskellige glasstumper, som jeg synes passede sammen i farven. Jeg valgte at lave mønstret ud fra et tilfældigt og assymetrisk princip, hvor jeg tog udgangspunkt i formen i stykkerne.

Glasset skulle vaskes i varmt vand med lidt sulfo og eddikesyre i, for at fjerne alt fedt.

20140916_144547 20140916_155858

Det tog lang tid at få stykkerne til at passe sammen, men det var en skøn process – hvor jeg vil vove at påstå at jeg var i flow Smiley

Da jeg var færdi med alle stykkerne, skulle der drysses glas smulder ned i de mellemrum der var, for at overfladen skulle blive jævn.

Så nu venter jeg bare i spænding på at det færdige resultat, når den har været i ovnen. Jeg glæder mig til at komme afsted igen, og blive inspireret til hvad jeg skal lave der Smiley Fortsættelse følger

20140918_203442 20140918_202322

Ingen kommentarer:

Send en kommentar