søndag den 18. maj 2014

Biotopbesøg

Jeg gik i dag en tur til biotopen, primært for at se, om jeg kunne se blishønereden.

20140428_201952

Sådan så den formodede rede ud sidst jeg fotograferede den d. 28/4
DSC03693

Og sådan så det så ud i sivene i dag d. 18/5

Jeg havde ikke lige tænkt så langt, at sivene også blev fik blade og blev tætte. Så det var umuligt at se, om der var en rede derinde, også selvom jeg zoomede. Det giver nok også god mening, at blishønens rede ligger lidt skjult for omverdenen Smiley 

 

Skuffet over opdagelsen, gik vi ind i skoven for at se om der skete noget der.

Der lå en masse blomster fra bøgetræerne på jorden

DSC03718

 

DSC03719

Umiddelbart er det svært at se om det er han eller hun blomster jeg har fundet.

Bøgens blomster
Bøgetræerne blomstrer i begyndelsen af maj. Hanblomsterne er små og gule. De sidder mange sammen i kuglerunde rakler på lange stilke. De ligner små gule pong-ponger. Hunblomsterne sidder to og to i en lille skål med pigge. Han- og hunblomster sidder på samme træ. Bestøvningen foregår ved vindens hjælp.

Sådan ser bøgens hanblomst ud
Hanblomsten er lille og gul.
Humblomsten på bøgetræet
Hunblomsterne sidder to og to i en lille skål.

http://www.skoven-i-skolen.dk/content/b%C3%B8g-fagus-sylv%C3%A1tica

 

DSC03708

Jeg stødte også på nogle blomster fra ahorntræet, som lå på jorden.

Ahornens blomster
De grønne blomster sidder i lange klaser, som indeholder både han- og hunblomster. De indeholder meget honning, som tiltrækker mange insekter. Blomsterne kommer først frem, efter at bladene er sprunget ud.

Ahorns blomst

DSC03714

Man bliver aldrig for gammel til en gyngetur, i rebet som skovfritteren har sat op i træet. Det er med til at styrke labyrintsansen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar