fredag den 23. maj 2014

Memory lege med naturmaterialer

Jeg vil gerne i mit arbejde som pædagog give børnene naturoplevelser, hvor de lærer  at blive opmærksom på det der er lige ved siden af os. At vi ser forskelligheden, og ligheden.

Derfor lavede jeg en form for natur memory.

20140521_10031320140521_101132


Jeg gik en runde på legepladsen, og samlede blade og blomster fra de forskellige træer. Og lagde dem på et tæppe.
Derefter delte jeg de 12 børn i 2 hold, og bad dem om at finde blade der lignede dem der var på tæppet. Det med at dele dem i hold, fungerede ikke rigtigt, så det blev egentlig en enkeltmandsopgave, hvor de samtidig samarbejdede for at finde alle tingene. Når de kom med materialerne, benævnte jeg dem, så de kunne koble ord og billede sammen.

Hvis jeg en dag skulle prøve igen, skal det nok være mindre hold, og så skal hvert hold have et sted de kan lægge deres fund, for at symbolisere konkurrence momentet.

Børnene lærer at fastholde et billede af bladene i hovedet, og dertil bruger de deres fokuserede opmærksomhed.

De fleste af materialerne fandt de ret hurtigt, men ved enkelte måtte jeg guide dem til hvor de kunne findes. F.eks. de vokser på et sted man kan løbe op og ned af.

Derefter prøvede vi at lave et egentligt memory spil ved at lime materialer bag på paptallerkener.

20140521_102707 20140521_104824Til slut spillede vi memory ude på legepladsen. Af flere omgange. Når de bruger naturmaterialer til memory spillet, lærer de at blive opmærksomme på de små forskelle på bladene. f.eks. form, farve og størrelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar