torsdag den 29. maj 2014

Så fik jeg lært at slentre

Min datter kom begejstret hjem fra sfo og viste mig, at hun havde lært at slentre. Jeg havde aldrig hørt om dette, og bad hende om at lære mig det.

Først googlede jeg lige ordet, og fandt at det at slentre stammer helt fra vikingetiden, og kan gøres med 3, 5 og 7 snore. Jeg har dog kun lært det med 3.

  • Mål tre snore op i hver ca. en halv meters længde.
  • Læg dem dobbelt og bind en knude i den ende, hvor enderne er, så der dannes 3 løkker og arbejdet ”lukkes”.

Slentresnore og slyngestik


  Det bindes fast i et bordben e.l.

20140523_133909

 

20140523_134449
Man bruger fingrede som hæklenål, når der slentres

Det tog ikke lang tid at lære det, men jeg tror at aktiviteten passer bedst til sfo børn. Mens jeg prøvede dette, kom jeg i tanke om det at knytte. Jeg tror jeg vil prøve dette med de ældste børnehavebørn. Nogle af dem vil garanteret kunne få noget sjov ud af det. Jeg skal vist bare lige have det genopfrisket først Smiley:-)
20140523_134854
20140523_134854

Forskellige slintrede bånd i forskellige farver. Nederst mit bånd.

http://www.skoven-i-skolen.dk/content/b%C3%A5nd-og-snore

Ingen kommentarer:

Send en kommentar