torsdag den 25. september 2014

Jord til bord–gruppeopgave

I gruppedelen af jord til bord opgaven, vil vi anskue brødbagning udfra et historisk synspunkt.

Jeg har lånt bogen Bag brødet – af Bi Skaarup, der belyser dansk brød og bagning gennem 10.000 år

20140926_075924

Heri får man kendskab til både kornets historie, de forskellige typer der har været gennem tiden, og hvorledes det er blevet malet gennem tiden.

Derudover også hvorledes man har bagt – helt tilbage fra stenalderen.

Jeg vil i min del prøve at bage emmerbrød med Honning, stammer fra stenalderen, et brød uden gær, som skal bages på en plade over bålet.

Så vil jeg prøve at lave et speltbrød med æblesurdej og æblecider, fra bronzealderen. Dette er et brød der laves over 3 dage, og kag også bages over bålet, eller på en sten i ovnen

Det sidste brød jeg vil prøve er et agernbrød fra stenalderen, startende med at jeg laver mit eget agernmel. Denne process er jeg gået i gang med, sammen med børnene i børnehaven. Vi er igang med at knække agern og pille nødderne ud. Dette tager et stykke tid, da jeg skal bruge 200 g. mel.

Birhe som jeg arbejder sammen med, vil forsøge med forskellige afbagninger af det samme brød

Ingen kommentarer:

Send en kommentar