Hver dag i institutionen starter med at vi ser på kalenderen – hvilken dato er det, hvilken årstid – og hvordan er vejret udenfor.
Dette har affødt mange samtaler og spørgsmål fra børnene omkring regn, blæst skyer solen osv.
Børnene kan godt forstå at når det regner kommer der vandpytter på legepladsen, men hvor meget skal det regne for at der kommer en vandpyt. Hvorfor er der flest vandpytter om efteråret – og hvordan forsvinder de igen ?
Jeg vil lave en regnvandsmåler, så dette kan inddrages i den daglige kalendersnak. Derved kan vi få et billede af hvor meget det regner i de forskellige årstider. Når det sner, kan vi få en snak om vandets former, ved at smelte den sne der er i måleren og se hvor meget sneene fylder i måleren i forhold til vandet.
For at børnene kan forstå hvad der sker med vandet i vandpytterne vil jeg prøve at stille et glas med bunden opad på jorden, her vil børnene kunne se at der kommer vand op af jorden.
Vi vil også forsøge at lave et forsøg med kunstigt regnvejr.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar