mandag den 11. marts 2013

Hvad skete der lige med foråret ??

 

Så vågner man d. 11/3 lige op til et snedækket landskab igen. Bedst som vi lige var ved at vænne os til varmere temperaturer, kom sneen igen. Smukt ser det ud

DSC00806 DSC00836

 

Jeg benyttede lejligheden til at kigge på liv på biotopen

Tagrør

DSC00838 DSC00840

Jeg var lidt i tvivl om det var høj sødgræs eller tagrør. De er begge i græsfamilien, og forskellen mellem dem er, at tagrør kan blive op til 4 meter høj og at blomsten om efteråret er brunviolet, og sødgræs kan blive op til 2,5 meter høj, og har en brungrøn top. Set ud fra de billeder jeg har fundet, vurderer jeg det til at være tagrør.

 

Hyld

DSC00809 Hylden er en stor busk der kan blive op til 8 meter høj. Bladene er sammensatt og uligefinnede og knopperne er modsatstillede på hver side af kvisten. Knopperne er rødlige, og hylden springer allerede ud i februar som en af de første buske i skoven. Øh vi skriver marts nu, så det bliver spændede hvornår det sker.
DSC00810 Hylden blomstrer sidst i juni, og dens bær er modne i september. Hyld hører til gedebladfamilien. Fuglene er med til spredningen af hyld.
hyldebuskens blade, bark og grønne bær er giftige. De sorte bær er også giftige når de er rå, men kan spises/drikkes efter at have kogt 15 min.

Både blomster, bær og selve hyldetræet kan bruges til mange forskellige ting. Det glæder jeg mig til at se nærmere på.

Næste gang jeg besøger biotopen, vil jeg forsøge at finde lidt dyreliv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar