søndag den 27. april 2014

Mælkebøttemarmelade

 

Jeg havde store planer om et mælkebøttetema í børnehaven denne uge. Vi skulle have lavet mælkebøttekaffe, kranse og marmelade. Det skulle være i legepladstiden om eftermiddagen. Men regnvejr, personalemangel og manglende vikardækning gjorde at planlægningen ikke holdt. Det er jo den virkelighed vi kommer ud til, og derfor skal man hele tiden være klar til at ændre på planerne, for at få hverdagen til at hænge sammen.

Men fredag lykkedes det Smiley Jeg fik på en dejlig fredag eftermiddag hjælp af en flok skønne unger både fra børnehave og sfo til at lave mælkebøttemarmelade eller gele.

20140425_122426[1] 20140425_123151[1]
20140425_133116[1]
En masse skønne børn er ved at indsamle mælkebøttehoveder og derefter pille alle de gule kronblade af dem. Nogle af børnene fandt ud af at hænderne blev helt gule, og snart begyndte de at male hinanden i ansigterne

 

 

20140425_130931[1] 20140425_131436[1]
20140425_133139_1[1]
Ungerne hjalp med at slæbe brænde til bålet, og knække optændingspindene.
Og så var det tid til at tænde bålet. Børnene elsker at sidde ved bålet, måske fordi den voksne altid har tid til at snakke når de er der …..

 

20140425_134525[1]
Så skulle der måles af, hvor meget der skulle i gryden. Det var lidt svært at få op af spanden, så de samarbejdede om at få det op. Gryden kom på bålet og kom i kog
20140425_134613[1]
20140425_135140[1] 20140425_140054[1]

 

20140425_134854[1]
Der var mange børn, der gerne ville hjælpe, så man var nødt til at vente på tur Smiley Nogle hjalp med at slæbe ting ud fra køkkenet, men andre hjalt med at slukke bålet da vi var færdige.
20140425_140512[1] 20140425_143835[1]

 

20140425_141244[1] 20140425_141249[1]
Så siede vi mælkebøtteblomsterne fra, og puttede saften i gryden igen, hvor vi tilsatte sukker og citronsaft. Jeg tog til sidst saften med hjem, jævnede den med geleringsmiddel og fyldte den på atamonskyllede glas. Jeg har lovet børnene at de skal smage det på bålpandekager i næste uge. Måske man også kan lave dem med mælkebøtter …… 20140426_103401[1]

Når man laver sådan en forholdsvis simpel aktivitet med børnene kan der kobles meget pædagogik ind over. F.eks.

  • De får kendskab til mælkebøtten. Den har en stilk – der er mælk indeni. Blomsten har blade, der kaldes kronblade, og kan farve gult
  • De får nogle sociale relationer omkring et fælles 3. med nogle børn, som de normalt ikke leger med. Dette på tværs af både alder og køn.
  • De får styrket deres motorik, når de skal hente brænde i skuret, få det bakset i trillebøren og køre det hen til bålet uden at hjælpe
  • De lærer om turtagning, hvor man skal skiftes til at hjælpe med forskellige ting, og at man ikke kan komme først altid.
  • De lærer om hvordan man laver bål
  • De får stimuleret deres sanser, både de motoriske, synet, duften af saften og bålet, følelsen af røg i øjnene, følelsen af de bløde mælkebøtte blomster i hænderne osv.

Nu glæder jeg mig til at lade børnene smage marmeladen på de lovede pandekager. Smiley

1 kommentar:

  1. Fint beskrevet forløb med relevante overvejelser - fremadrettet kan du underbygge dine overvejelser med teori fra 'Natur og miljø...' Hvordan gik med at smage gele - syntes børnene om den?

    SvarSlet